Krakow

Vores tur til Krakow blev fyldt med en masse historie og fortællinger, som har sat sig i os.

Krakow er en fantastisk by, som har så meget at fortælle.

Vi valgte at booke os på et par guidede ture. Det er uden tvivl der, man får at de spændende historier.

Autwitz – Birkenau er et must, når man besøger dette område. Den barske fortælling er en vigtig del af historien. Den skal bevares til minde om alle de mennesker, der led en frygtelig skæbne her inde bag hegnet.

Dødens hjernbane

Når man først var steget ombord på toget, var skæbnen bestemt. De blev lovet at alt var okay, at de ville få deres ting igen. Men virkeligheden var en helt anden.

De store pigtrådshegn bevidner om, at menneske blev holdt fanget som dyr! De arbejdede i mange timer om dagen, fik næsten ingen mad, blev skilt fra både børn og ægtefælle… Blev de syge eller skadede var de ikke brugbare mere. Det betød ofte at de blev slået ihjel.

Det forventedes at de mødte med pudsede sko og barberede, men havde ikke remedier til at gøre det med. Konsekvensen var hård.

I Birkenau ser man en af barakkerne. Her boede 1000 mennesker i hver barak. Det betød 7-8 mennesker i hver seng!

Barakkerne var kolde og utætte, hvilket medførte sygdom.

Børn blev brugt til at eksperimenter. Især var tvillinger udsatte. En læge syge et hold tvillinger sammen. Det fortælles at de skreg hele natten inden de endelig fik fred.

Der blev eksperimenteret med at forandre øjenfarve til blå. Der blev sprøjtet farve i øjnene på dem, hvilket ofte medførte at de blev blinde på et eller begge øjne.

Det er en hård omgang at besøge stedet. Man forstår slet ikke at det er sket i virkeligheden, at verden har været SÅ ond!

Krakow

I Krakow findes der masser af historier.

En af dem er trompetmanden, som spiller i kirketårnet på Mariakirken hver time.

Historien fortæller at en trompetblæser stod i tårnet og spille troper for at advare byen om et mongolsk angreb, da han blev ramt i halsen af en pil. Sangen stopper selvsamme sted i dag. Der for spilles der kun noget af sangen og den ender et underligt sted.

På markedspladsen står en lille kirke. Det sjove ved den er, at det faktisk kun er det øverste man kan se. Resten af kirken er under jorden. Man kan se en del af den plus billeder af, hvordan den oprindelser så ud.

Det jødiske kvarter emmer også af en nasse historier. Vi valgte igen en guidet tur, hvilket gav en masse fortællinger om, hvordan det jødiske kvarter fungerede både før, under og efter Holocaust.

I dag bor der kun et fåtal jøder i byen.

Mindepladsen her er et minde om de 70.000 jøder, som fik deres skæbne bestemt på denne plads.

Stolenes placering har en betydning.

Der står i alt 70 stole og hver stol repræsentere 1000.

Stolene er midten er sat op sådan som de blev bedt stå på række.
I hjørnet står en stol, som er vendt mod togbanen. Den repræsentere de som blev sent mod toget.

De små stole repræsentere børnene.

Nu går turen videre mod Berlin

Dansk Perle

I weekenden var det tid til at indlæse den farsdagsgave, som drengene gav deres far tidligere på året.

En hyttetur i Norskehuset

Når jeg skriver en dansk perle, er det virkelig fordi det er en perle!

Det fine lille røde træhus emmer af hygge! Synlige bjælker og rigtig skøn sommerhus stemning.

Når man åbner døren er der 5 m til vandkanten! Det er så smukt, fint og betagende.

Fra soveværelset på første salen er der en terrasse, hvor man kan nyde udsigten.

På stranden ligger der en tømmerflåde. Den er blevet flittigt brugt af drengene, som har fanget søstjerner i spandevis.

Der er også masser af krabber, men drengene synes vist at søstjernerne var sjovere denne gang.

Den første aften svømmede en sæl rundt udenfor huset. Det var hyggeligt.

Når man køre ned til hytten, kommer man forbi Eskjær Gods, som er et gammelt gods fra 1328. Det er smukt, hyggeligt og fascinerende.

Norskehuset og Tehuset, som ligger 100 m længere henne ad stranden hører med til godset.

Færøerne

Årets dame tur gik til Færøerne, og det var bestemt et virkeligt godt valg!

Vi havde lejet en lejlighed via hotels, som lå ca en kilometer fra Thorshavns centrum. Det fungerede super godt.

Thorshavn er hyggelig! Den emmer af en dejlig ro, virkelig frisk luft og fantastisk hyggelig stemning.

Allerede da vi skulle lande kom den helt enestående landskab frem. Selve landingen var dog noget af en omgang! Flyet blev nærmest slynget fra side til side og for os danske damer var det ret vildt. Der sad dog en færøsk familie foran os, som sagde, at det var ingenting i forhold til, hvad det kunne være….

Vi kom ned og steg ud af flyveren til smukke bjerge.

Turen med taxaen til hotellet var virkelig smuk! Vi kom forbi de smukkeste bjerge med små vandfald, der trillede ned som de fineste vandfald. Vi sad med næsen klistret mod vinduet hele turen.

Den søde taxichauffør tog en lille afstikker oppe i bjergene og gav os en smagsprøve på, hvad der ventede os. Det var så smukt!

Den første dag brugte vi i Torshavn og fik set de fleste af byens seværdigheder.

Domkirken som stikker smukt op over byens tage var desværre lukket for turister. Men vi gik en tur derop alligevel.

Den gamle bydel Tinganes, hvor byens ældste huse med deres charmerende smalle gader og det fine græstag, var bare så fin. Det er super hyggeligt og spændende at gå rundt blandt de fine små huse. Det siges at de første norske kollonister grandlagde deres ting her i 825.

Det fine lille fyr i Torshavn Skansin er en historisk fæstning. Kanonerne står her stadig og området er et rigtig fint lille sted til fx en picnic.

Herfra er der en smuk udsigt ud over vandet.

Vi havde læst, at der skulle ligge et vandfald lige udenfor byen, og den måtte vi da besøge. Vi blev absolut ikke skuffede!

Svartafoss er et smukt vandfald, som ligger i de skønneste omgivelser! Det er så smukt derude og en spadseretur er bestemt at anbefale. Det er så grønt, så smukt og idyllisk.

Thorshavn har en masse hyggelige steder, hvor man kan få aftenen til at gå. Zirkus Bar er en hel speciel oplevelse. Det er pyntet i sigøjner stil og er ret så hyggeligt.

Der findes irish pub, karaoke Bar og mange hyggelige spisesteder.

Når vi er på disse ture bestiller vi altid en guidet tur hjemmefra. Det havde vi selvfølgelig også gjort denne gang.

I år var vores guide Thomas. Thomas var en virkelig behagelig guide, som kunne svare på alt, hvad vi havde på hjerte. Han gav sig tid til, at vi kunne se, spørge og tage billeder. Det var super rart!

Første stop var Kirkjubøur.

Kirkjubøur er færøernes vigtigste historiske sted! Man mener at byens historie går helt tilbage til vikingetiden.

Byen består af fine sorte træhuse med røde vinduer. Det er så fint og smukt et sted.

Olavkirken blev opført i 1200 tallet og står så fin, helt ud til vandet.

Omkring 1300 tallet byggede man Magnus katedralen, som i dag står som en ruin i byen.

På bagsiden af kirken ser man et smukt billede. Bag denne fandt man en trækasse, hvori der lå nogle dokumenter. De blev sendt til Danmark, så man kunne forske lidt i dem. Men det kom aldrig i gang. Da de kom tilbage til Færøerne, murede man dem ind i væggen igen. Der ligger de stadig og ingen ved, hvad de egentlig betyder.

Inde i museet kan man se en masse gamle arbejdsredskaber. Blandt disse finder man bla. redskaberne der blev brugt til fangst af Grindehvaler. I dag er metoden heldigvis meget human, og dyrene lider ikke, til trods for, at det ser voldsomt ud.

I virkeligheden har dyrene på Færøerne det jo helt fantastisk. Fårene går frit rundt og spiser græs. Det samme med gæssene. Hvalerne lever et godt og dejligt liv på havet, inden de ender på middagsbordet.

Næste stop var en udsigtspunkt, hvor vi fik den smukkeste udsigt over Torshavn.

Næste stop var Saksun

Den lille by, som ligger i de vildeste omgivelser! Her føler man sig virkelig lille, når man står nede i byen, som er omringet af store smukke bjerge!

Næste stop var Tjørnuvik

I denne lille hyggelige by, som i dag består mest af sommerhuse, bliver man nærmest stakåndet af at være. Det er så smukt! Vanfald der triller ned som baggrundsbillede for de små fine huse. I denne by er der mulighed for at surfe, da bølgerne ofte er gode.

Her i Tjørnuvik er der også udsigt til Risin og Kellingin, som er to islandske trolde, der kom til Færøerne, for at trække øerne med til Island. Men da de rakte op for at tage fat, ramte en solstråle dem og de blev forstenede.

På vejen tilbage kom vi forbi Fossa.

Det er et kæmpe stort vandfald. Det er så smukt! Vi var afsted på en dag, hvor det regnede on and off og lige ved denne seværdighed, var det bestemt et plus! Vandet væltede ned i kæmpe mængder!

Sidste stop var Gjógv

Det var vildt! Virkelig vildt! Vinden var god og bølgerne stod i flere meters højde op ad klipperne! Sælerne legede i bølgerne og stak hovederne op over vandet.

Naturens krafter er vilde og den oplevelse fik vi her.

Efter en tur i kløften stod den på kaffe og kage i byen. Det var en rigtig god afslutning på en fantastisk tur.

Sidste dag på Færøerne. Vi valgte at leje en bil og køre til øen Varga, hvor lufthavnen ligger. Det viste sig, at være en rigtig god ide.

Første stop var ved Trøllkonufingur, som er en sjov klippe, der ligner en troldefinger. Det siges, at være en islandsk trold, som er forstenet her. Turen hertil går ad en sti langs vandet.

Vi kørte videre til Múlafossur, som også er et vandfald. Det er virkelig et smukt sted.

Sidste stop på Færøerne var lufthavnen.

Her måtte vi ramme hovedet m,od muren, da vi fandt ud af, at vores fly åbenbart var rykket frem og derfor var fløjet flere timer tidligere….ØV

Vi fik dog købt en ny billet og kom hjem i god behold.

Istanbul

Jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte! For Istanbul er bare FANTASTISK!!

Aldrig har jeg været i en by som denne og aldrig har jeg været så vild med en storby, som jeg er med denne! Det er så klart et på gensyn 😃

Vi boede på Hotel Sultania, som har en virkelig god placering i byen 😃

Allerede da vi skulle checke ind så vi hvor service mindede de er! Vi blev placeret på et par fine gamle stole og der blev serveret velkomstdrinks. Så blev vi pænt ført op på vores værelse af en tjener, som fint viste os rundt og mindede os om at der var rooomservice døgnets 24 timer.

Hotellet er flot! Rigtig sultan agtig med gamle flotte møbler. Hvert værelse har en sultan/-inde som navn og på væggen hænger et billede af den pågældende.

På sengen stod en fin gammel skål med låg, hvor der hver dag (hvis man spiste det der lå i) ville ligge en form for kage.

Ved siden af lå historien bag navnet.

Det var en meget sjov lille ting.

Bylivet i Istanbul er fantastisk! Kulørt og imødekommende. Alle på vores vej var interesserede og imødekommende!

Vi faldt godt i snak med en tjener på en cafe, hvor vi sad og fik et par drinks.

Han fortalte om livet dernede og svarede på alle de spørgsmål vi havde.

Det er vores indtryk at det er sådan tyrkerne er generelt. Glade, åbne og imødekommende. Så fedt

Byen har utrolig mange ting at se og man kan under ingen omstændigheder nå at se det hele på en forlænget weekend.

Vi valgte at tage på en guidet heldagstur, hvor vi så de store seværdigheder og fik historien bag. Det var en super måde at komme til bunds i de udvalgte steder.

Det første sted var Hippodromen, som er et historisk mindesmærke fra romertiden, hvor der dengang var hestevæddeløb.

Tilbage står der nu træ søjler, som er resterne derfra.

Hagia Sophia er moders kirken af alle kirker! Bygget i 532 og ufattelig imponerende! Man har bibeholdt de gamle mosaikker og malerier i kirken, så den stadig står som dengang.

Inde i kirken hænger symbolerne for kristne og muslimer side om side. Et bud om at der skal være plads til os alle og vi skal have det godt sammen.

I dag fungere kirken som museum.

Grand Bazar er vild! Wow!!

Boder i stimer! Det er et overdækket marked med intet mindre end 61 gader og over 4000 boder! Det er specielt, smuk og vanvittig på en gang! Her kan man bruge en hel dag eller mere 😋

Topkapi er et palads fra 1465

I dets storhedstid husede det 4000 mennesker. Det indeholder skole, bibliotek og meget meget mere.

Vi havde desværre alt for lidt tid her, så vi så ikke ret meget af det.

Men udsigten fra paladset måtte vi have! For den er fantastisk! Man kigger nemlig lige ud i skellet mellem Asien og Europa

Den blå moske var selvfølgelig også med i vores tur. Det var dog lidt af en skuffelse. Det var super flot! Helt klart! Men alt for mange mennesker og alt for hurtigt overstået.

Resten af weekenden brugte vi på et besøg i Galata Tower, som også har en helt fantastisk udsigt og en sejltur på Bosphorus som er skilningen mellem Asien og Europa. Det er en sjov ting at halvdelen af Istanbul er i Asien og resten i Europa, kun skilt af lidt vand og et par broer.

Tilbage til bylivet.

Maden er rigtig godt i Istanbul og man får så rigeligt af det. Det er slet ikke så stærk som jeg troede og det smager fantastisk.

Flere steder får man gratis appetizers og nogle steder frugt til dessert uden afregning.

Maden er billigt de fleste steder og servicen er i top.

Hvis i skulle være i tvivl efter dette – ja så vil jeg lige nævne at Istanbul er SÅ ANBEFALELSESVÆRDIG! Afsted med jer 😋

Monaco

Monaco er vild!

En meget overvældende oplevelse

Monaco er verdens næstmindste land, men også landet med verdens højeste befolkningstæthed…

Det ses tydeligt når man går rundt i byen. De store bygninger er tætpakket og det vrimler med biler.

I havnen ligger de store yacht side om side og vipper, men tjenestefolk gør rent, servere drinks eller pænt står klar på båden og venter på at de fornemme ejere kommer tilbage.

Bådene er store, som i virkelig store! 4 etager, hvor vores hun uden problemer kunne være…

Det er så vild! Bilerne i gaden er i samme standard. Der køre selvfølgelig og helt almindelige biler rundt, men det vrimler også med overklassesbiler som Porsche, Ferrari, Jaguar og Rolls Royces og mange andre dyre biler.

Selv en tur på tanken er oplevelsesrig! En tank under byens gader, hvor man er i det fine selvskab med dyre biler, som bliver tanket og poleret!

Vi startede dagen på stranden og nød lidt afslapning inden det gik løs med en tur rundt i byen.

En tur i det gamle Monaco blev det også til. Her var udsigten fantastisk!

Vi spiste is på en meget dyr cafe på havnen. Den dyreste banansplit vi har fået, meeen den var altså også god 😋

Vi sluttede af med en tur op til Monte-Carlo kasinoet. Og wow!! Det var overvældende! De dyreste biler, folk i jakkesæt og give kjoler og et liv uden lige!

Vi kunne selvfølgelig ikke komme ind med alle børnene, men vi var alle overvældet over området. Måske der er en drengedrøm som engang i fremtiden skal udleves af enten de store drenge eller deres far 😁😋